9

Ghid "Utilizarea Calculatorului si a Serviciilor Electronice"
(9.05.2005)

eCampania
(20.01.2005)

Ghid pentru combaterea cybercrime
(30.09.2004)

Parlament.RO
(27.05.2004)

Parlamentul Roman vs. Europa
(19.04.2004)

@Parlament
(19.02.2004)

Un click pentru Constitutie
(14.10.2003)

Interviu: acordul MCTI-Microsoft
(02.10.2003)

Open Source
(14.07.2003)

e-Casuta Deputatilor
(30.04.2003)

 

  e-Deputati?
Adela Danciu si Sorin Kertesz
30 Aprilie 2003

O initiativa de tip “paperless office” tinde sa ne schimbe imaginea despre birourile administratiei publice ingropate in mormane de dosare.

Conceptul "paperless office” a aparut odata cu extinderea aplicatiilor de tip Office si a promovat rapid in agenda politica a multor guverne. Principalele sale avantaje sunt reducerea costurilor si protectia mediului, prin eliminarea consumurilor nejustificate de hartie. De la aparitia conceptului si a primelor initiative (Paper Reduction Act – SUA, 1995), preocuparea pentru digitizarea documentatelor a crescut si s-a extins constant, ajungandu-se la proiecte de anvergura chiar si in tari aflate in tranzitie ("Estonia Digitala”).

In Romania, birourile administratiei publice si ale insititutiilor de stat sunt in mod traditional inundate de munti de hartie, insa au aparut si la noi initiative de tipul "paperless office”. Cea mai notabila este cea a Camerei Deputatilor unde s-a trecut la managementul electronic al documentelor legislative. Sistemul, denumit e-Caseta deputatului, consta intr-o baza de date publica (accesibila la www.cdep.ro), care contine copia scanata a proiectelor de lege distribuite pe hartie la casetele de langa salile de sedinte. Aceasta baza de date poate deveni sursa exclusiva de informare a deputatilor cu privire la proiectele legislative.

Initiativa pare a fi un prim pas catre informatizarea intregului proces legislativ, cu consecinte directe pentru eficientizarea acestuia si reducerea costurilor, cu atat mai mult cu cat in prezent exista deja posibilitatea practica de utilizare in acest circuit a semnaturii electronice. Informatizarea legislativului ar putea la randul sau stimula informatizarea intregii administratii publice si extinderea serviciilor de e-guvernare si democratie electronica.

Insa lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Desi deputatii tiparesc doar materialele care ii vizeaza direct, se pare ca aceasta tiparire ar costa mai mult decat practica actuala de copiere a tuturor materialelor. La aceasta se adauga reticenta la noile tehnologii, datorita careia casetele cu materiale pe hartie sunt inca utilizate in paralel cu cele digitale, generand redundanta si ineficienta. Si poate va intrebati de ce mai sunt scanate niste documente care au fost initial printate…

Dupa ce atatea proiecte pilot ale MCTI au ramas nevalorificate din lipsa de interes a utilizatorilor, ar trebui oare sa ne asteptam la un deznodamant diferit in cazul acesta? Si in conditiile in care unii parlamentari se tem sa foloseasca editoarele de texte, internetul sau posta electronica, este oare intelept sa asteptam e-miracole tocmai din partea lor?

 

Copyright eDemocratie.ro 2001-2003
Despre noi  |  Declaratii de presa  |  Termeni de utilizare  |  Politica de confidentialitate  |  Contact